loading...
mri-sono24
ebdali بازدید : 65 سه شنبه 27 اسفند 1398 نظرات (1)

سونوگرافی nt چیست؟

 تجمع مایع زیر گوشت گردن جنین که با سونوگرافی بین ۱۱ هفتگی الی ۱۳ هفته و ۶ روز انجام می شود. در تمام جنین ها مقداری از این مایع وجود دارد اما در اکثر جنین ها با سندروم داون ، مقدار این مایع افزایش پیدا میکند

سونوگرافی nt غربالگری سه ماهه اول بارداری می باشد که احتمال وجود سندروم داون در جنین شما را بررسی میکند . این غربالگری ریسک سندروم داون را فقط تخمین میزند و میتواند به شما کمک کند که آیا به تست تشخیص دیگری نیاز دارید یا خیر ، در حالی که تست های تشخیصی مثل cvs یا آمینوسنتز به شما جواب قطعی تری میدهد.

مزیت سونوگرافی nt آن است که در ماه های اول بارداری انجام می شود و به شما این شانس را میدهد تا در صورت لزوم برای ختم بارداری اقدام نمایید.

قبلا مادران تنها پس از به دنیا آمدن فرزندشان، متوجه نقص های مادرزادی و ژنتیکی در او می شدند، اما با تکنولوژی جدید سونوگرافی nt می توان قبل از ورود جنین به ماه چهارم جنینی، از ابتلای او به این ناهنجاری ها اطلاعاتی کسب کرد.

متخصص مربوطه با بررسی اندازه فضای روشن و شفاف در بافت پشت گردن، بیماری را در جنین تشخیص می دهد.

نوزاد مبتلا به ناهنجاری مادرزادی، معمولا مایع تجمع یافته ای در ناحیه پشت گردن خود در طول سه ماه اول بارداری دارد و این فضای روشن، بزرگتر از میزان جنین های سالم و طبیعی می باشد.

سونوگرافی nt باید بین هفته های 11 تا 14 بارداری انجام بگیرد، زیرا در محدوده همین سن بارداری، مایع پشت گردن جنین، شفاف و قابل بررسی است.

 

 سونوگرافی NT باید بین هفته یازدهم تا سیزدهم و شش روز انجام شود

قبل از 11 هفتگی انجام سونوگرافی nt امکان پذیر نیست، زیرا جنین بسیار کوچک است و بعد از هفته چهاردهم نیز مایع شفاف پشت گردن جنین، از بین می رود.

زنان باردار بالای 35 سال سن و خانم های بارداری که در زایمان های قبلی خود فرزندی با ناهنجاری مادرزادی به دنیا آورده اند و یا در اقوام درجه یک خود، افرادی با ناهنجاری مادرزادی و ژنتیکی دارند، باید سونوگرافی nt را انجام دهند.

علاوه بر تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی و مادرزادی، با سونوگرافی nt، سن دقیق جنین و موقع دقیق زایمان طبیعی قابل تعیین است.

همچنین در طی سونوگرافی NT ، وجود و یا عدم وجود استخوان بینی هم قابل ثبت و بررسی می باشد، زیرا در ناهنجاری های مادرزادی مثل سندروم داون، تیغه استخوان بینی تشکیل نمی شود.

لازم به ذکر است که استخوان بینی در هر سنی از حاملگی قابل اندازه گیری می باشد و ارزش تشخیصی دارد، ولی به علت همراهی با سونوگرافی nt بیشتر در ماه های سه ماهه دوم استفاده می شود.

سونوگرافی NT و استخوان بینی، برای غربالگری بیماری های ژنتیکی شایع و نارسایی قلبی جنین استفاده می شود.

شکل استخوان بینی و زاویه آن با استخوان پیشانی در تشخیص بسیاری از بیماری ها در هر سنی کمک می کند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد در طی سونوگرافی nt، متخصص مربوطه با اندازه گیری نواحی مختلف بدن جنین، مثلا اندازه دور سر جنین، طول بدن، استخوان ران و استخوان بازو، سلامت جنین را تا حدی بررسی می کند.

انجام این سونوگرافی برای تمامی زنان باردار مفید است و تا حدی خیالشان را از بابت برخی ناهنجاری های جنین راحت می کند .

 

همراه ما باشید با: سونوگرافی زنان و سونوگرافی سه بعدی

فوايد انجام سونوگرافي ان تي (NT) عبارتند از:

  1. به دست اوردن تاريخ دقيق بارداری:

براي مادراني كه زمان دقيق آخرين قاعدگي خود را نميدانند و يا قاعدگي هاي نامنظمي دارند سونوگرافی nt بسيار مفيد و موثر است، با انجام سونوگرافي nt سايز دقيق جنين اندازه گيري و زمان تقريبي زايمان قابل بررسي است.

  1. تشخيص بارداري چند قلويي:

در سونوگرافی nt اگر بارداري چند قلويي باشد، مشخص ميشود و هم چنين ميتوان بررسي كرد كه جنين ها همسان و يا غير همسان هستند.

  1. تشخيص مشكلات ماژور ژنتيكي جنين:

برخي از مشكلات ژنتيكي ماژور در سونوگرافی nt قابل تشخيص است، و اين بدان معنا نيست كه انجام سونوگرافي انومالي در هفته هاي 18 تا 22 بارداري انجام نشود،انجام هر يك از سونوگرافي ها به نوبه خود حائز اهميت است.

  1. تشخيص زود هنگام سقط جنين ( در سه ماهه اول بارداري ):

متاسفانه 2% از مادران بارداري كه براي سونوگرافي ان تی مراجعه مينمايند، جنينشان مرده است كه با انجام سونوگرافي nt زنده بودن يا نبودن جنين مشخص ميشود.

  1. بررسي ريسك سندروم دان و ديگر مشكلات كروموزومي:

ريسك سندروم دان بر اساس سن مادر، اندازه گيري دو هورمون در خون مادر، اندازه ان تي، بررسي وجود استخوان بيني جنين، بررسي جريان خون در قلب و داكتوس ونوس انجام ميگيرد.

آمادگی لازم قبل از انجام سونوگرافی NT

  •   آب میوه شیرین ( در صورت نیاز آب قند غلیظ ) میل بفرمایید
  •   مثانه خود را خالی کنید
  •   تعیین جنسیت تا قبل از هفته هجدهم امکان پذیر نیست ، لطفا سوال نفرمایید.
  •   قبل از ورود به اتاق سونوگرافی تلفن همراه خود را خاموش کنید

  

انجام سونوگرافی nt مستلزم قرارگیری جنین شما در موقعیت مناسب است ، در نتیجه مدت زمان مشخصی ندارد. در صورت اطلاع از چند قلو بودن جنین خود ، به پذیرش اطلاع دهید. مراجعین گرامی به دلیل اطلاع نداشتن از سونوگرافی nt لطفا از تبادل اطلاعات به یکدیگر خودداری نمایید.

در صورت تمایل به دریافت سی دی این سونوگرافی ( که شامل عکس ها و فیلم های جنین شما در حین سونوگرافی می باشد) ، لطفا قبل از ورود به اتاق سونوگرافی درخواست خود را به پذیرش اطلاع دهید.      

سونوگرافی ntسونوگرافی ntسونوگرافی nt


منبع: mri-sono24.com

ebdali بازدید : 73 سه شنبه 27 اسفند 1398 نظرات (0)

عوارض رفلاکس و نحوه ی درمان آن : ریفلاکس اسید یک بیماری شایع است که دارای درد سوزش ، معروف به سوزش سر دل ، در ناحیه پایین قفسه سینه است. این اتفاق زمانی می افتد که اسید معده به درون لوله مواد غذایی بازگردد. بیماری رفلاکس معده زمانی تشخیص داده می شود که رفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته رخ دهد.

 

علائم  رفلاکس معده

اولین علائم رفلاکس معده سوزش یر دل است. سوزش سر دل احساس سوزش ناراحت کننده ای در مری است و در پشت ناحیه سینه احساس می شود. این سوزش می تواند چندین ساعت دوام داشته باشد و اغلب بعد از خوردن غذا بدتر می شود. ممکن است درد سوزش سر دل به سمت گردن و گلو نیز حرکت کند. مایع معده در بعضی موارد می تواند به پشت گلو نیز برسد و طعم تلخ یا ترش را ایجاد کند. اگر سوزش سر دل دو یا چند بار در هفته رخ دهد ، به طور کوتاه به عنوان GERD شناخته می شود.

 

علائم دیگر رفلاکس معده شامل موارد زیر است:

  • سرفه خشک و مداوم
  • خس خس کردن
  • آسم و پنومونی مکرر
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکلات گلو مانند درد، زخم و لارنژیت
  • درد قفسه سینه یا فوقانی شکم
  • فرسایش دندان
  • بوی بد دهان

 

بیشتر بخوانید : رفلاکس معده در نوزادان

 

[caption id="attachment_899" align="alignnone" width="1200"]عوارض رفلاکس و نحوه ی درمان آنعوارض رفلاکس و نحوه ی درمان آن[/caption]

 

 

خطرات و عوارض رفلاکس معده

درمان نکردن رفلاکس معده در طولانی مدت منجر به عوارض جدی می شود ، از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان. GERD  گاهی به دلایل ناشناخته بر روی افراد در هر سنی تأثیر می گذارد. غالباً ناشی از عامل شیوه زندگی است ، اما می تواند به دلایلی باشد که همیشه نمی توان از آنها جلوگیری کرد. یکی از دلایلی که قابل پیشگیری نیست ، فتق هیاتال ( یا هیاتوس ) است. سوراخ در دیافراگم اجازه می دهد تا قسمت فوقانی معده وارد حفره قفسه سینه شود، که گاه منجر به   GERD می شود.

 

سایر عوامل خطر رفلاکس معده که به آسانی کنترل می شوند شامل :

  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • ورزش نکردن
  • داروها ، از جمله داروهای آسم
  • مسدود کننده های کانال کلسیم
  • آنتی هیستامین ها
  • مسکن ها ، آرام بخش ها و ضد افسردگی ها
  • کافئین
  • الکل
  • مقدار زیادی نمک بر روی سفره
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • خوردن وعده های غذایی بزرگ
  • در طی 2 تا 3 ساعت از خوردن وعده دراز کشیدن
  • مصرف شکلات ، نوشیدنی های گازدار و آب میوه های اسیدی

 

گزینه های اصلی درمان برای رفلاکس اسید

  • استفاده از PPI : از جمله امپرازول ، رابپرازول و اسمومپرازول
  • مسدود کننده های  H2:از جمله سایمتیدین ، ​​رانیتیدین و فاموتیدین
  • درمان بدون نسخه : مانند آنتی اسیدها
  • داروهای آلژینات : از جمله گاویسون
  • داروهای OTC برای ریفلاکس اسید

 

گزینه های اصلی درمان برای افرادی که مکرراً رفلاکس اسید را تجربه می کنند ، استفاده از مسدود کننده های PPI یا H2 بهترین گزینه می باشد که هر دو دارو هستند. مسدود کننده های PPI  و H2 باعث کاهش تولید اسید و پتانسیل خسارت ناشی از ریفلاکس اسید می شوند. این داروها به طور کلی بی خطر و مؤثر هستند ، اما مانند هر داروی بدون نسخه، برای همه مبتلایان به بیماری ریفلاکس مناسب نیستند و می توانند عوارض جانبی نیز ایجاد کنند. به عنوان مثال ، آنها می توانند باعث جذب مواد مغذی شوند که این می تواند به سوء تغذیه منجر شود.

 

داروهای OTC برای ریفلاکس اسید

برای افرادی که به طور مکرر دچار سوزش سر دل یا سوء هاضمه می شوند ، شاید در ارتباط با محرک های غذایی و نوشیدنی های گاه به گاه باشد ، درمان های OTC برای کاهش اسیدیته معده در دسترس است. آنتی اسیدها با کاهش اسیدیته بودن محتوای معده ، تسکین سریع اما کوتاه مدت را فراهم می کنند.

آنها حاوی ترکیبات شیمیایی مانند کربنات کلسیم ، بی کربنات سدیم ، آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم هستند. آنها همچنین می توانند مانع از جذب مواد مغذی شده و به مرور زمان منجر به کمبود شود.

 

داروهای آلژینات مانند گاویسون برای رفلاکس معده

گاویسون احتمالاً شناخته شده ترین درمان سوزش معده است. این دارو یک حالت متفاوت از داروهای آنتی اسید را دارد. داروهای آلژینات مانند گاویسون از نظر ترکیب کمی متفاوت می باشند اما معمولاً حاوی آنتی اسید هستند.

آلژنیک اسید با ایجاد یک سد مکانیکی در برابر اسید معده کار می کند و یک ژل فوم تشکیل می دهد که در بالای معده قرار دارد. هرگونه ریفلاکس نسبتاً بی ضرر است زیرا از اسید آلژنیک تشکیل شده و به اسید معده آسیب نمی رساند. ماده فعال آلژینات به طور طبیعی در جلبک های قهوه ای یافت می شود.

 

در سونوگرافی الوند انواع سونوگرافی انجام می شود، سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار می توانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

 منبع: mri-sono24.com

ebdali بازدید : 353 دوشنبه 26 اسفند 1398 نظرات (0)

سونوگرافی رنگی در بارداری

سونوگرافی رنگی در بارداری ( داپلر ) به پزشکان نمایش تصویری یا شنیدنی از حرکت خون از طریق رگها، شریان ها و رگ های خونی با امواج صوتی می دهد. صدای منعکس شده می تواند برای تشخیص جریان خون محدود، لخته شدن خون و سلامت جنین استفاده شود. برخلاف تصویربرداری با سونوگرافی که به والدین عکسی از نوزاد در رحم داده می شود، از سونوگرافی داپلر برای مشاهده جریان خون در جنین استفاده می شود.

 

تست های سونوگرافی داپلر با یک دستگاه دستی که به عنوان مبدل شناخته می شود انجام می گردد.

 

چهار نوع اصلی سونوگرافی داپلر به شرح زیر است :

  • سونوگرافی مداوم داپلر
  • سونوگرافی دوبلکس داپلر
  • سونوگرافی رنگی داپلر
  • سونوگرافی قدرت داپلر

 

سونوگرافی مداوم داپلر

سونوگرافی مداوم داپلر از امواج صوتی منعکس شده به عنوان یک ابزار تشخیص شنیدنی استفاده می کند. پزشک برای گوش دادن به صداهای منعکس شده از یک واحد کوچک و قابل حمل استفاده می کند. رگهای خونی مسدود شده باعث ایجاد صدای خاصی مانند باز و بسته شدن رگ های خونی می شوند.

از این نوع سونوگرافی داپلر برای تشخیص سریع محدودیت های احتمالی در جریان خون استفاده می شود.

 

سونوگرافی رنگی در بارداری

 

سونوگرافی دوبلکس داپلر

سونوگرافی دوبلکس داپلر تصویری بصری را با امواج صوتی تولید می کند. هنگامی که امواج صوتی رگ های خونی را رها می کنند، تصویری ایجاد می شود. همچنین صداها با استفاده از یک برنامه رایانه ای به نمودارها تبدیل می شوند تا مسیر جریان خون و سرعت حرکت خون را ارزیابی کنند.

 

سونوگرافی رنگی داپلر

سونوگرافی رنگی داپلر شبیه به سونوگرافی دوبلکس داپلر است که تصویری از امواج صوتی ایجاد می شود. به جای اینکه صداها در یک نمودار تبدیل شوند، تصویر رنگی از سرعت و حرکت جریان خون از صداها ایجاد می شود.

 

سونوگرافی قدرت داپلر

سونوگرافی قدرت داپلر نوعی سونوگرافی داپلر است که می تواند برای نگاه دقیق تر به جریان خون در داخل اندام، به اندامها نفوذ کند. تصویر حاصل شامل یک پوشش رنگی است که سرعت و جهت خون را نشان می دهد.

 

چرا از سونوگرافی داپلر در دوران بارداری استفاده می شود؟

استفاده های تشخیصی مختلفی برای سونوگرافی داپلر در یک محیط پزشکی سنتی وجود دارد اما از نظر بارداری و سلامت جنین، استفاده از آن محدود است.

پزشکان معمولاً از سونوگرافی داپلر در دوران بارداری برای بررسی جریان خون ناف جنین، جریان خون جفت و جریان خون در قلب و مغز جنین استفاده می کنند. با استفاده از نتایج سونوگرافی داپلر، پزشکان می توانند تشخیص دهند که آیا جریان خون محدود به دلیل کم خونی سلول داسی یا حساسیت به RH می باشد و یا رگ های خونی محدود، به دلیل ناهنجاری های جنین است.

 

گردش خون محدود جنین می تواند باعث بروز چه مشکلاتی شود؟

  •  وزن کم جنین در هنگام تولد
  • کاهش اندازه جنین
  • گردش خون محدود همچنین می تواند باعث توسعه ناقصی در جنین شود.
  • در صورت تشخیص کم خونی سلول داسی در کودکان ممکن است برای ارزیابی خطر سکته مغزی، تحت آزمایش سونوگرافی داپلر موسوم به ترانس کرانیال داپلر قرار گیرند.

 

ebdali بازدید : 72 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)

ریفلاکس چیست؟

ریفلاکس چیست؟ در ورودی معده شما دریچه ای وجود دارد که حلقه ای از ماهیچه به نام اسفنکتر پایین مری ( LES ) است. به طور معمول، LES به محض عبور غذا از آن بسته می شود. اگر LES تمام راه را ببندد یا بیش از حد باز شود، اسید تولید شده توسط معده شما می تواند به داخل مری شما منتقل شود.

ریفلاکس می تواند علائمی مانند ناراحتی سوزش سینه به نام سوزش سر دل را ایجاد کند. اگر علائم ریفلاکس اسید بیش از دو بار در هفته رخ دهد، ممکن است شما مبتلا به رفلاکس اسید باشید، همچنین به عنوان بیماری رفلاکس معده به دستگاه گوارش ( GERD ) شناخته می شود.

 

چه عواملی باعث بیماری ریفلاکس اسید می شود ؟

یکی از دلایل عمده بیماری ریفلاکس اسید، ناهنجاری معده به نام فتق هیاتال است. زمانی این اتفاق می افتد که قسمت فوقانی معده و LES از بالای دیافراگم حرکت می کند همان ماهیچه ای که معده شما را از سینه شما جدا می کند. به طور معمول، دیافراگم به نگه داشتن اسید در معده ما کمک می کند. اما اگر فتق هیاتال دارید، اسید می تواند به داخل مری شما منتقل شود و علائمی از بیماری اسید ریفلاکس ایجاد کند.

 

عوامل خطرناک دیگر برای ریفلاکس :

  • خوردن وعده های غذایی بزرگ یا درست بعد از غذا دراز کشیدن
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • خوردن یک وعده غذای سنگین و دراز کشیدن از پشت یا خم شدن از دور کمر
  • میان وعده نزدیک به خواب
  • خوردن برخی غذاها مانند مرکبات، گوجه فرنگی، شکلات، نعنا، سیر، پیاز یا غذاهای پر ادویه یا چرب
  • نوشیدن نوشیدنی های خاصی مانند الکل، نوشیدنی های گازدار، قهوه یا چای
  • باردار بودن ( ریفلاکس در نوزادان )
  • مصرف آسپرین، ایبوپروفن و یا مصرف داروهای فشار خون

 

علائم بیماری ریفلاکس اسید چیست ؟

علائم متداول ریفلاکس اسید :

سوزش سر دل : درد سوزش یا ناراحتی که ممکن است از معده شما به شکم یا قفسه سینه شما منتقل شود یا حتی به سمت گلوی شما بیاید.

عصبی : یک اسید ترش یا مزه دار تلخ که به داخل گلو یا دهان می رسد.

 

علائم دیگر بیماری ریفلاکس اسید عبارتند از:

  • نفخ
  • مدفوع خونین یا سیاه و یا استفراغ خونین
  • آروغ زدن
  • دیسفاژی - احساس غذایی که در گلو شما گیر می کند.
  • سکسکه که اجازه نمی دهد.
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص
  • خس خس سینه، سرفه خشک، کوفتگی یا گلو درد مزمن

 

در سونوگرافی الوند انواع سونوگرافی انجام می شود، سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

ebdali بازدید : 107 پنجشنبه 15 اسفند 1398 نظرات (0)

 VCUG کودکان

VCUG کودکان در بیمارستان کودکان تهران : 

اگر فرزند شما در ادرار کردن عادی مشکل دارد، پزشکان بیمارستان کودکان تهران ممکن است آزمایش VCUG را توصیه کنند. این آزمایش می تواند به ما در تشخیص مشکلات دستگاه ادراری فرزند شما کمک کند. 

 

چرا VCUG را انجام می دهند ؟

به طور معمول، کلیه ها ادرار را در مثانه آزاد می کنند. اگر ادرار به عقب یعنی از مثانه به کلیه ها منتقل شود، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. ما یک VCUG را انجام می دهیم تا ببینیم آیا این اتفاق می افتد یا خیر. 

 

در تست VCUG فرزندتان چه انتظاری دارید ؟

ممکن است کودکان از گرفتن VCUG احساس نگرانی کنند. زیرا لوله به داخل مجرای ادراری می رود، که یک منطقه حساس بدن است. شما قبل از انجام تست با فرزند خود صحبت کنید، که حین انجام نگران نباشد.

 

روش VCUG به طور کلی چنین خواهد بود :

وارد بیمارستان شوید.

لطفاً 30 دقیقه قبل از برنامه ریزی VCUG فرزندتان وارد شوید.

لیست داروها و کارت بیمه فرزند خود را بیاورید.

ما به کودک شما یک دستبند شناسایی می دهیم تا از آزمایش مناسب برای او اطمینان حاصل شود.

یک تکنسین بسیار دقیق فلوروسکوپی در مورد این روش با شما صحبت می کند.

مایع کنتراست را دریافت کنید.

این تکنسین دستگاه تناسلی فرزند شما را با سواب پاک می کند.

یک متخصص کودک به شما کمک می کند، تا یک لوله کوچک ( سوند ) را در مجرای ادراری کودک قرار دهید، آرامش یابد.

ما مایعات کنتراست را درون سوند قرار می دهیم، و آن را به مجاری ادراری فرزند شما می ریزیم.

 

فرزند شما ممکن است بعد از VCUG علائمی داشته باشد :

پس از انجام آزمایش، کودک شما می تواند به فعالیتهای عادی برگردد.

در طول دو روز بعد از تست، ممکن است متوجه این اتفاقات عادی شوید :

در هنگام ادرار کردن ممکن است ادرار فرزند شما به رنگ صورتی باشد. این ناشی از مقدار کمی خون در ادرار است. ممکن است فرزند شما از فشار یا لکه دار شدن در اولین ادرار شکایت کند. ممکن است ناحیه ای که سوند در آن وارد شده باشد، زخم شود و فرزند شما ممکن است از لک شدن نگران باشد.

 

چرا بیمارستان کودکان تهران ؟

بیمارستان کودکان تهران در رفع انواع نیازهای پزشکی کودکان تخصص بی نظیری دارد، کادر درمانی و متخصصین بی نظیری در این بیمارستان آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

ما پیشنهاد می دهیم :

تخصص : یک متخصص رادیولوژی کودکان ( پزشک متخصص رادیولوژی کودکان ) آزمایش VCUG فرزند شما را انجام می دهد. پزشکان ما سالها آموزش و مجوز هیئت مدیره را در تخصص های خود دارند.

راحتی : ما رادیولوژی، تصویربرداری و آزمایش را در چندین مکان، در بیمارستان کودکان تهران ارائه می دهیم. 

 

علاوه بر VCUG ، VCUG برای کودکان دختر در بیمارستان کودکان تهران و همچنین انواع سونوگرافی و به دیگر مشکلات نوزادان شما نیز رسیدگی می شود، سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

همچنین میتوانید از طریق پزشک خانم سونوگرافی در بهترین سونوگرافی تهران به مشکل نوزاد خود بپردازید.

 

برای سؤالات بیشتر یا برنامه ریزی می توانید با ما در ارتباط باشید، با خط تلفن :

  • 66175650 – 021
  • 66175645 – 021
  • 66174438 – 021
ebdali بازدید : 522 پنجشنبه 15 اسفند 1398 نظرات (0)

آنومالی اسکن

سونوگرافی آنومالی اسکن سه ماهه دوم که در ایران باید در هفته ۱۸ و ( در جنین هایی که nt افزایش یافته داشته و یا هر نوع مورد مشکوک در سه ماهه اول داشته اند؛ در هفته ۱۷ ) انجام میشود.

 

سونوگرافی آنومالی اسکن شامل سه بخش است :

۱. بررسی بیومتری و سن جنین

۲. بررسی آنومالی های ساختاری و structural

۳. بررسی soft marker s ها که همان ژنتیک سونوگرام است.

و البته در صورت درخواست، اکو قلب ( اکوکاردیوگرام جنین ) نیز همزمان انجام میشود.

به صورت کلی هدف این است که جنین هایی را که یافته غیر طبیعی ندارند از جنین هایی که نیاز به بررسی های بیش تر ( از جمله آمنیوسنتز ) را دارند، جدا کنیم. برخی آنومالی های ساختاری (علاوه بر ماهیت خود ناهنجاری ساختاری ) نیاز به آمنیوسنتز دارند و برخی نیاز ندارند.

برای مثال : اومفالوسل، هرنی دیافراگماتیک، تترالوژی فالوت، آترزی مری، هولوپروزنسفالی، شکاف لب و کام و ... باید مستقیما آمنیوسنتز بشوند. ولی برخی ناهنجاری های ساختاری نیاز به آمنیوسنتز ندارند و مشکل ماهیت خود ناهنجاری است، مانند گاستروشزی، vsd ماسکولر یا آنومالی ابشتین دریچه تریکوسپید.

 

آنومالی اسکن

 

در مورد ژنتیک سونوگرام و بررسی soft marker s ها این نکات مهم است :

مهم ترین آنها در سه ماهه دوم؛ شامل nf یا nuchal fold و NB یا nasal bone است.
در صورت افزایش ضخامت nf ( بین هفته ۱۶ تا ۲۰ به بیش از ۵ میلی متر و بین هفته ۲۰ تا ۲۲ به بالای ۶ میلی متر ) انجام حداقل nipt یا ترجیحا آمنیوسنتز توصیه میشود.

در صورت absent nasal bone در سه ماهه دوم نیز آمنیوسنتز و در صورت هایپوپلاستیک بودن آن نیز nipt و یا آمنیوسنتز توصیه میشود ( برای تشخیص nb هایپوپلاستیک از فرمول nb به bpd استفاده کنید که نباید کمتر از ۱ به ۱۰ باشد یعنی اگر bpd برابر با ۴۰ میلی باشد، حداقل میران قابل قبول nb برابر با ۴ میلی است ).

 

از soft marker های دیگر میتوان به :

  • کیست کورویید پلکسوس
  • پیلکتازی دوطرفه بدون کالکتازی
  • روده اکوژن گرید ۳
  • فوکوس قلبی
  • بند ناف تک شریانی ( sua )
  • ونتریکولومگالی خفیف ( ۱۰تا ۱۲ میلی متر )
  • Short fl و hl ( البته نه در حد آنومالی اسکلتی )
  • Aberent right sub clavian artery
  • ضخامت pre nasal thickness به nb بیش از از 78

 

و.... اشاره کرد.

در حال حاضر سایر soft marker s ها مانند زاویه ایلیاک، طول گوش، زاویه ماگزیلاری فاشیال و ... کاربرد دیگری ندارند. در صورت وجود دو عدد soft marker ( به جز nb و nf که توضیح دادم  ) میشود دو راهبرد داشت : یا nipt و آمنیو توصیه شود و یا آزمایشات دابل و کوادراپل و nt را چک کرد و اگر در این موارد، مشکلی نبود با فالو و آنومالی اسکن و اکو کار را ادامه دهیم و اگر دابل و کوادراپل و یا nt دارای موارد مشکوک بودند nipt یا آمنیو انجام داد.

 

سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید ( پزشک خانم سونوگرافی ) و جای نگرانی نیست، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

ebdali بازدید : 387 چهارشنبه 07 اسفند 1398 نظرات (0)

VCUG برای کودکان دختر

VCUG چیست؟

این آزمایش ( VCUG برای کودکان دختر ) نحوه عملکرد دستگاه ادراری را مشخص می کند. مجاری ادراری شامل موارد زیر است :

  • مثانه ( جایی که ادرار در آن ذخیره می شود ).
  • مجرای ادرار ( لوله بین مثانه و کلیه ).
  • مجرای ادرار ( لوله ای از مثانه تا دهانه ای که ادرار بیرون می آید ).
  • کلیه ها ( جایی که ادرار درست می شود ).

 

آزمایش VCUG برای کودکان دختر چگونه انجام می شود ؟

یک تکنسین شما و فرزندتان را به اتاق آزمایش می برد. یک میز بزرگ و یک دوربین بزرگ را خواهید دید که به یک مانیتور متصل است. از فرزند شما خواسته می شود كه لباس بیمارستانی برپا كند و روی میز دراز بكشد.

اگر مایل به ماندن در کنار فرزند خود در اتاق هستید، به شما یک پیش بند برای پوشیدن داده می شود. شما ممکن است در کنار او بایستید تا از او حمایت و حواس پرتی کنید.

ممکن است پرتوی ایکس از شکم فرزند شما ( شکم ، معده ) گرفته شود. رادیولوژیست یا تکنسین از کودک شما می خواهد که پاهای خود را در وضعیت " پروانه " یا " قورباغه " قرار دهد.

در مرحله بعد، تکنسین سوند ( لوله نرم و قابل انعطاف ) را درون مجرای کودک شما وارد می کند. قرار دادن سوند ممکن است برای کودک شما احساس ناراحتی کند، اما این قسمت از آزمایش به سرعت تمام می شود. کودک شما ممکن است احساس کند که در هنگام ورود لوله مجبور به ادرار کردن است، حتی اگر مثانه او خالی باشد.

هنگامی که کودک شما در زیر دوربین بزرگ قرار دارد، مواد کنتراست ( مایع واضح که امکان مشاهده مثانه را فراهم می کند ) از یک بطری از طریق سوند به مثانه او جاری می شود. هنگامی که مثانه پر می شود، او احساس نیاز به ادرار کردن را احساس می کند. از او خواسته می شود وقتی احساس کند مثانه اش پر است، بگوید. رادیولوژیست از او می خواهد تا هنگام گرفتن اشعه ایکس، مایع را چند ثانیه بیشتر نگه دارد.

سپس نوار نگهدارنده سوند در محل برداشته می شود. کاتتر وقتی ادرار می کند بیرون می آید. مهم است که او هنگام ادرار کردن، همچنان بماند، زیرا اشعه X گرفته می شود.

 

قبل از انجام آزمایش باید چه کنیم ؟

معمولاً می توانید قبل از انجام آزمایش، برنامه های معمول خوردن، و خواب كودك خود را حفظ كنید. ممکن است دستورالعمل های مختلفی وجود داشته باشد، اگر کودک شما در همان روز آزمایشات بیشتری در رادیولوژی انجام دهد.

 

[caption id="attachment_817" align="aligncenter" width="350"]VCUG برای کودکان دختر VCUG برای کودکان دختر[/caption]

 

چگونه باید فرزندم را آماده کنم ؟

کودکان معمولاً وقتی می دانند که چه چیزی را باید انجام دهند و چه انتظاری از آنها دارند، کمتر می ترسند و احساس موفقیت بیشتری می کنند.

میزان جزئیاتی که ارائه می کنید به سن و سطح رشد فرزند شما، واکنش به تجربیات قبلی مراقبت های بهداشتی و میزان اضطراب در مورد این تست بستگی دارد. صحبت در مورد آن می تواند به او در طی تست راحت تر کمک کند، که این روند برای هر دو شما راحت تر خواهد شد.

 

بیشتر کودکان وقتی از کلمات ساده برای توضیح استفاده می کنید، بهتر متوجه می شوند.

چرا آزمایش لازم است ؟ به عنوان مثال ، " این آزمایش به ما کمک می کند تا دریابیم که مثانه و کلیه های شما چگونه کار می کنند " یا " این آزمایش به ما کمک می کند تا دریابیم که چرا دچار عفونت مثانه و کلیه شده اید. "

برای بسیاری از کودکان، نگرانی بزرگ این است که آیا این آزمایش برای آنها آسیب به وجود می آورد یا خیر. به او اطمینان دهید که اگرچه ممکن است ناراحتی وجود داشته باشد، اما فقط چند لحظه طول خواهد کشید.

 

در طول آزمایش

کتاب بخوانید، اسباب بازی را نگه دارید تا بتواند با آن بازی کند، " آیا می توانید حدس بزنید " را بازی کنید و سرنخ هایی در مورد افراد / حیوانات خانگی که می دانید، چیزهایی که در اتاق مشاهده می کنید را به او بگویید.

 

بعد از آزمایش چه انتظاری می توان داشت ؟

ممکن است در جایی که سوند قرار داشته  ادرار کمی صورتی به نظر برسد و درد موقتی وجود داشته باشد. به فرزند خود اطمینان دهید که این موارد طبیعی است و به زودی از بین خواهد رفت. گاهی اوقات یک حمام گرم ( آب ساده و بدون حباب ) می تواند آرامش بخش باشد. کودک خود را به نوشیدن مایعات فراوان تشویق کنید. به برگه آموزش ، " پس از سوند ادرار " مراجعه کنید.

 

چه چیز دیگری باید بدانیم ؟

زنان باردار نمی توانند در طول آزمون در اتاق معاینه حضور داشته باشند. یکی از اعضای خانواده یا دوستان، در سن 18 سال و بالاتر می تواند در کنار فرزند شما بماند. ممکن است در طول آزمایش کسی در اتاق نباشند، لطفاً در اتاق انتظار یک بزرگسال در کنار آنها بماند.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با بیمارستان کودکان تهران تماس بگیرید. ( 66175650 021 - 66175645 021 )

 

همچنین میتوانید از طریق پزشک خانم سونوگرافی در بهترین سونوگرافی تهران به مشکل نوزاد خود بپردازید.

سونوگرافی برای نوزادان همه روزه وجود دارد و جای نگرانی نیست سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

 
ebdali بازدید : 59 یکشنبه 04 اسفند 1398 نظرات (0)

ریفلاکس در نوزادان

ریفلاکس در نوزادان طی مدت کوتاهی پس از تغذیه شیر مادر برای نوزاد پیش می آید. بسیار رایج است و معمولاً به خودی خود بهتر می شود. بررسی کنید که آیا کودک شما دارای ریفلاکس است یا خیر. ریفلاکس معمولاً قبل از 8 سالگی شروع می شود و تا 1 سالگی بهتر می شوند.

علائم ریفلاکس در نوزادان شامل موارد زیر است :

  • شیر دادن یا بیمار شدن در مدت یا کمی بعد از تغذیه
  • سرفه یا سکسکه هنگام تغذیه
  • در حین تغذیه بدون هضم
  • بلع یا جوشیدن بعد از دفن یا تغذیه
  • گریه کردن و هضم نشدن

 

بعضی اوقات ممکن است نوزادان علائم رفلاکس داشته باشند، اما بالا نمی آورند و بیمار می شوند. این به عنوان ریفلاکس خاموش شناخته می شود. همچنین می توان گفت که اگر نوزاد خواب کافی و منظمی داشته باشد برای مقابله با رفلاکس معده در نوزاد مفید است.
 
 
چیزهایی که می توانید برای سهولت رفلاکس در نوزادان مفید است استفاده کنید، کودک شما در صورت داشتن ریفلاکس معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارد تا زمانی که خوشحال، سالم و افزایش وزن داشته باشد.
 
[caption id="attachment_799" align="aligncenter" width="1360"]ریفلاکس در نوزادانریفلاکس در نوزادان[/caption]

 

درمان رفلاکس در نوزادان

یک پزشک معالج یا متخصص ممکن است برخی از معالجه ها را برای رفلاکس انجام دهد.
در موارد بسیار نادر، ممکن است برای تقویت عضلات نیاز به عمل جراحی برای جلوگیری از بازگشت غذا و شیر باشد. این مورد معمولاً فقط بعد از امتحان کردن موارد دیگر یا اگر ریفلاکس شدید باشد انجام می شود.
 

علل ریفلاکس

ریفلاکس در نوزاد زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های پایه لوله غذایی کودک شما کاملاً توسعه نیافته است، بنابراین شیر می تواند به راحتی برگردد. ماهیچه های کودک شما با بزرگتر شدن رشد می کند و باید از آن خارج شود.
 

میتوانید از طریق پزشک خانم سونوگرافی در بهترین سونوگرافی تهران به مشکل نوزاد خود بپردازید.

سونوگرافی برای نوزادان همه روزه وجود دارد و جای نگرانی نیست سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

 
 
 
ebdali بازدید : 160 چهارشنبه 30 بهمن 1398 نظرات (0)

مهم ترین سونوگرافی های دوران بارداری

سونوگرافی در بارداری ممکن است به دفعات و نسبت به توصیه پزشک انجام گردد، اما 4 مرحله در بارداری بسیار ضروری و از مهم ترین سونوگرافی های دوران بارداری می باشد که در این مقاله به آن میپردازیم :

 

اولین سونوگرافی ضروری در سه ماهه اول بارداری می باشد.

 

اهمیت سونوگرافی در سه ماهه اول 

شنیدن ضربان قلب نوزاد و تخمین سن او، و همچنین اندازه گیری دور سر و قد او می باشد و رشد کودک در این دوران یک میلی متر در روز است.

در 3ماهه اول زمانی که شخص میخواهد از وضعیت بارداری اطمینان حاصل کند و در واقع هنگامی که پریود نشده باشد، سینه ها دچار سوزش شدند و فرد احساس خستگی دارد و شاید در منزل تست بارداری از خود گرفته باشد و مطمئن شده باشد که باردار است. این زمان بهترین وقت برای آزمایش خون و سونوگرافی می باشد.

سونوگرافی در این سه ماه که به آن سونوگرام نیز می گویند، معمولا بین هفته های 6 تا 8 گرفته می شود و قبل از این آرمایش بهتر است که به میزان کافی آب خورده شود زیرا امواج فرا صوت از مایعات بهتر عبور می کنند و بنابراین کیفیت این آزمایش افزایش پیدا می کند و همزمان با پیش رفتن بارداری و رشد رحم، مایع اطراف جنین نیز افزایش می یابد.

در نتیجه اهمیت آب نوشیدن قبل از سونوگرافی تا حد زیادی کاسته می شود. البته در این مرحله جنین بسیار ریز است و بیشتر به لوله های فالوپ نزدیک است و این آزمایش کاملا بدون درد است.

 

دومین سونوگرافی ضروری در بارداری درسه ماهه دوم می باشد :

این مرحله در واقع نیمه بارداری می باشد و به دلایل مختلفی بسیار مهم است، زیرا فرد دقیقا در بین راه می باشد. متخصصان مامایی توصیه می کنند سونوگرافی دوم در هفته 12 تا 15 انجام شود و دلیل انجام این سونوگرافی در این دوره ی زمانی بارداری این است که استانداردهایی وجود دارد که براساس آن می توان برخی اختلالات کروموزومی مثل نشانگان داون را تشخیص داد.

این سونوگرافی می تواند جزئیات زیادی از کودک را نشان دهد. از قبیل مشکلات غیر طبیعی اعم از : مشکلات ضربان قلب، وضعیت مغزی، کلیه ها و کبد او بررسی می شود و در این آزمایش انگشتان کودک را می شمارد و میزان مایع جنینی را اندازه می گیرد.

یکی از مهمترین موارد این است که در این مرحله جنسیت کودک نیز مشخص خواهد شد. این سونوگرافی اسکن آناتومی نیز خوانده می شود که بین 20 تا 45 دقیقه طول می کشد. در صورت چند قلویی این مدت زمان افزایش می یابد.

در این مرحله پزشک با انجام این آزمایش تمام ابعاد سلامت کودک را بررسی می کند، اما دیدن قسمت هایی مثل شکم یا کلیه های کودک برای او سخت می باشد که این آزمایش هیچ سختی ندارد و فقط ممکن است که از خنکی یا لزج بودن ژل روی شکم کمی اذیت شوید.

 

 

سومین سونوگرافی در بارداری در سه ماهه سوم می باشد :

سونوگرافی سوم بهتر است برای تشخیص برخی دیگر از ناهنجاری های جنین پس از هفته 16 انجام شود، چراکه رویت اندام های کوچک جنین در این زمان میسر است.

در این مرحله یعنی در سه ماهه سوم معمولا سونوگرافی واجب نیست، اما گاهی اوقات پزشک بعد از هفته 35 نیز این دستور را می دهد، زیرا ممکن است نظر پزشک بعد از سونوگرافی سه ماهه سوم در مورد سزارین یا زایمان طبیعی عوض شود.

از طرفی اگر مادر از مشکلات گوارشی یا دیابت رنج ببرد، باید این سونوگرافی را انجام دهد. در بین هفته های 16 تا 19 جنسیت جنین، دست و پا، تعداد انگشتان، صورت، وضع لب ها، گوش، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه، معده و چهار حفره ای بودن قلب توسط متخصص با استفاده از سونوگرافی بررسی می شود.

اگر در خانواده ای قبل از تولد نوزاد جدید، فردی با ناهنجاری قلبی یا سایر ناهنجاری های مادرزادی دیگر وجود دارد، بایستی موضوع به پزشک رادیولوژیست اطلاع داده شده تا مادر در آن دوره از بارداری به متخصص سونوگرافیست اکولوژیست مربوط به قلب ارجاع داده شود و جنین به شکل خیلی دقیق تری بررسی شود.

 

سونوگرافی چهارم

در این مرحله سونوگرافی که به گفته ی متخصصان تا 20 هفتگی وزن جنین اهمیتی ندارد، اما بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم ( به ویژه نیمه دوم سه ماهه سوم ) زمان مهم وزن گیری جنین است که این نکته بایستی جدی گرفته شود.

در این زمان دور سر، طول استخوان ران، بای پاریتال و دور شکم توسط این سونوگرافی اندازه گیری شده و با توجه به منحنی تهیه شده، وزن جنین تخمین زده می شود.

 

سونوگرافی شبانه روزی و سونوگرافی روزهای تعطیل میتواند به شما کمک کند تا در هر ساعتی به پزشک سونوگرافر مراجعه کنید ( پزشک خانم سونوگرافی ) و جای نگرانی نیست، همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

 منبع : mrisono24

ebdali بازدید : 152 سه شنبه 29 بهمن 1398 نظرات (0)

پزشک خانم سونوگرافی

یکی از راه های با خبر شدن از سلامت و رشد جنین در خانم های باردار سونوگرافی می باشد. به نوعی از تصویر برداری پزشکی که با استفاده از امواج فراصوت انجام می شود سونوگرافی می گویند؛ سونوگرافی هیچ ضرری برای بدن ندارد چون این امواج از جنس صدا هستند.

ما برای انجام این نوع سونوگرافی در بیمارستان کودکان تهران، مرکز سونوگرافی الوند از پزشک خانم سونوگرافی با بهترین و پیشرفته ترین دستگاه ها استفاده می کنیم.

برای تشخیص بیماری‌های دیگر نیز از سونوگرافی استفاده می کنیم. اعم از نارسایی کلیه، تومور کلیه، آبسه کلیه، ارزیابی مثانه و پروستات، کارکرد غیر طبیعی کبد، بزرگ شدن ارگان‌های کبدی، کیسه صفرا، فیبروم زنان، تومور تخمدان، عفونت لگن، سرطان رحم و تخمدان و ...

مرکز سونوگرافی الوند با کادر پزشکی حرفه ای مثل : دکتر رویا فغانی پزشک تائید شده بنیاد بین المللی سلامت جنین، دکتر رضا گرامی متخصص رادیولوژی و فوق تخصص سونوگرافی بارداری،دکتر سعید شبانیان بورد تخصصی رادیولوژی و اینترونشن و ... تشکیل شده است.

بیمارستان کودکان تهران سال‌ها تجربه در زمینه انجام امور سونوگرافی را دارد و سال های زیادی از فعالیت این بیمارستان می گذرد.

انواع سونوگرافی‌های مرکز سونوگرافی الوند :

سونوگرافی تخصصی زنان

اکوکاردیوگرام جنین

سونوگرافی جنین

سونوگرافی آنومالی اسکن

انواع رادیولوژی ساده و رنگی کامپیوتری

غربالگری جنین

و ...

موسسه پاتوبیولوژی و سونوگرافی الوند به صورت شبانه روزی همراه با پزشک خانم سونوگرافی و سونوگرافی در روزهای تعطیل آماده خدمت به شما عزیزان می باشد شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز به این موسسه مراجعه کنید و جای هیچ نگرانی نیست.

همچنین با مراجعه به سایت طب اعتماد ژیار میتوانید از قبل نوبت بگیرید و تعیین وقت قبلی داشته باشید.

اطلاعات تماس  و آدرس ما شعبه 1 : 

آدرس :  تهران، تقاطع خيابان طالقانی و وليعصر، روبروی وزارت جهاد، بيمارستان كودكان تهران

تلفن تماس :

  • 66175650 - 021 
  • 66175645 - 021
  • 66174438 - 021   

اطلاعات تماس  و آدرس ما شعبه 2 : 

آدرس : تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند، جنب بیمارستان کسری، پلاک ۲۳، طبقه اول

تلفن تماس : 

  • 88785775 - 021 
  • 86086851 - 021
  • 86086778 - 021
  • 88206059 - 021

شما عزیزان در هر ساعتی از شبانه روز می توانید با این مرکز تماس بگیرید، ساعت پاسخ گویی ما به شما شبانه روزی می باشد.

 منبع : mrisono24

 

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 2,287
  • بازدید کلی : 8,289